Allerzielen 2017

Allerzielen 2019

Een “gewone” zaterdagavondviering was het niet deze 2e november. We kwamen samen als parochie om onze dierbare overledenen te gedenken. En wat die avond bleek: niet alleen parochianen maar ook Nessers zonder binding met onze hechte gemeenschap die graag dit bijzondere moment samen wilden delen: hoe mooi is dat! Dan blijkt maar weer eens wat een belangrijke rol en uitstraling onze St.Urbanus heeft naar de omgeving. Iets wat we koesteren.

Al maanden van tevoren is er naar dit moment toegewerkt. Net als vorig jaar was er de wens om op elk graf op ‘Vreedenhof’ een kaarsje te branden, als teken van gedachtenis, liefde en dankbaarheid naar de dierbare overledenen. Aangezien er ruim 300 kaarsjes moesten worden aangestoken, werd opnieuw de hulp van de scouting ingeroepen. Met verve hebben zij zich van hun taak gekweten, waardoor bij aanvang van de processie het kerkhof in een indrukwekkende zee van licht baadde. Als beloning voor hun diensten ontvingen de behulpzame kabouters en welpen een zelf ontworpen insigne, met de toepasselijke naam ‘Lumen Urbani’, ofwel ‘Licht van Urbanus’. Mét een heerlijke ‘Bovenkerkse Urbanus’ chocoladereep. Op eigen verzoek, en dat vinden wij als parochieteam heel leuk, zouden ze ook graag nog een rondleiding door de kerk willen maken inclusief een klim naar de toren. Gaan we regelen!

De daaropvolgende processie en viering waren zeer indrukwekkend te noemen in zowel aantal aanwezigen als in beleving. Ruim 130 aanwezigen, jong en oud, hoorden de namen van hun dierbaren voorbijkomen, waarbij er de mogelijkheid bestond om nog persoonlijk een kaarsje bij een graf te plaatsen.

Tijdens de viering die aansloot op de processie, werden speciaal nog eens de parochianen herdacht die het afgelopen jaar zijn overleden. De pijn en het verdriet van het gemis werden samen gedeeld. Eveneens werd in de dienst het gedachteniskruisje aan de nabestaanden uitgereikt.

Al met al een bijzondere en gedenkwaardige avond, welke zonder de hulp van alle vrijwilligers niet mogelijk was geweest. U allen hartelijk dank daarvoor!